2017(e)ko otsailaren 5(a), igandea

Zer ote da Super Bowl ospakizuna?

Super Bowl

Super Bowl gaur egungo kirol ekitaldi handiena da mundu osoan eta Estatu Batuetan urteko ekitaldi garrantzitsuenetariko bat da. Baina Super Bowl kirol ekitaldi garrantzitsua izateaz aparte publizitate asko dago atzetik eta gaur egun horregatik da garrantzitsua ere.

Historia



Estatu Batuetako “National Football League”-n (NFL) finala da, bi talde aurrez aurre parte hartzen dute; Konferentzia Nazionaleko (NFC) irabazlea eta Konferentzia Amerikana (AFC) irabazlea. Partidua otsailaren lehen igandean jolasten da, bere izena Lamar Hunt-i deritzo. Lamar Hunt bere semea bote egiten zuen pilota batekin jolasten ikusi eta gero.

Lehen partidua 1967ko urtarrilaren 15ean jolastu zen (Green Bay) izan zen irabazlea. Partidua jolastu zen Estatu Batuetako irabazle absolutua lortzeko eta ez bakarrik konferentzia batekoa edo beste batekoa. Super Bowl aldi gehien irabazi duen taldea Pittsburg Steelers dira, sei aldiz irabazi dute. Gaur egungo irabazlea Denver Broncos dira, 50.edizioa irabazi zuten 2016ko otsailaren 7an.

XXI.mendearen hasieran talde berriak agertu ziren AFC-n eta hauek Super Bowl jolasteko aukera izan zuten.

Publizitatea


Super Bowl entzuten dugunean gure burura etortzen den lehen pentsamendua publizitatea da eta ez da harritzekoa. Super Bowl-en publizitate tartea Estatu Batuetako garestiena da. 30 segundoko spot bat jartzea 2016an 5 milioi dolar balio zuen. Azkeneko urteetan spoten prezioa handitu egin da 2009an eta 2010ean izan ezik, prezioak jaitsi ziren krisi ekonomikoa zela medio.

Markak aukera handia ikusten dute negozioa egiteko egun horretan. Super Bowl %60 share kuota dauka, 120 milioi pertsona ikusten dute partidua Estatu Batuetan, gainera partiduaren ordua aurrez aurretik pentsatuta dago mundu osoa ikusteko aukera izateko, mundu osoko audientzia bider 100 milioi handitzen da.

Estatu Batuetako biztanleria egun horretan “Acción de Gracias” eta gero janarian diru gehien uzten duten eguna da. Janari faktoria handiak dirua irabazteko aukera ikusten dute ere eta tarte publizitarioan bere spotak jartzen dituzte. Historian zehar hainbat spot jarri dituzte eta batzuk ospe handiak izan zuten bere garaian eta gaur egun ezagunak dira ere.

Spot-ak


§        Lehen iragarkia: Master Lock “Tough Under Fire”

1965ean lehen iragarki komertziala emititu zuten telebistan “Master Lock: Tough Under Fire” izeneko pistola markarena. Sinesgarritasun handia ez zuten lortzen bere spotekin baina 1970.urtean konpainiaren zuzendaria, Edson F. Allen, konturatu zen horretaz eta aldaketa bat proposatu zuen.

Hasierako spotetan pistolak erabiltzen zituzten eta horregatik galtzen zuen sinesgarritasuna. Zuzendariak proposatu zuen rifle bat erabiltzea pistola baten ordez, proposamen hori 1974ko Super Bowl-ean argi ikusi zuen. Jendeak harrera ona izan zuen iragarkiaren inguruan eta markaren irudia hobetu zen.


§        Coca-Cola “Hey Kid, Catch!

Coca-Cola-k ere bere iragarkiak emititu ditu Super Bowl-ean. Bere lehen iragarkia 1980.urtean argitaratu zuten “Hey Kid, Catch”. Iragarki honetan ume bat agertzen da eta Pittsburg Steelers-eko garaiko defentsa bat, “Mean Joe” izenekoa.

Defentsak aldageletara sartzen da eta umeak Coca-Cola bat darama eskuan orduan umeak Coca-Colak ematen dio eta jokalariak edaten du. Umeak aldentzen denean “Hey Kid, Catch”! esaten dio eta bere kamiseta jaurtitzen dio. Spota 1979.urtean argitaratu zen baina 1980ko Super Bowl-ean emititu zenean arrakasta handia izan zuen.

2011an “Advertising Age” Super Bowl-eko iragarki hoberena izendatu zuen.



§        Macintosh: “1984”

Apple-ek bere iragarkia ere jarri du Super Bowl-en. XVIII. Super Bowl-ean Macintosh berria aurkeztu zuen, 1984. Urtean. Iragarkiaren zuzendaria Ridley Scott izan zen eta Chiat/Day agentziak egin zuen iragarkia. Iragarkia George Orwell-en “1984” nobelan oinarritzen da.

Gaur egun iragarkia nahiko ezaguna da eta Apple-en lehen iragarki eta iragarki bakarra izan da Super Bowl-ean.



Half-Time Show

Urtero partiduaren deskantsuan artista ezagun bat gonbidatzen dute eta performance bat egiten du. Artistarentzat oso garrantzitsua da Super Bowl-ean parte hartzea bere karrerarentzat lagungarria da eta ospe handiagoa ematen dio.

Normalean show handia da, zelai osoa okupatzen duena eta telebistan emititzen dena. Azkeneko urteetan Beyonce, Coldplay, Bruno Mars… parte hartu dute. 


iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina