Inauteriak
Inauteriak neguaren akaberarekin eta udaberriaren
sarrerarekin batuta dauden neurrian, antzinako sinesmen animistaren jatorri
mitiko bat dute. Gainera, zenbait lekutan, izaki mitologiko gaiztoak
uxatzen ziren eta zarata handia ateratzeko baimena zegoen.
Beraz, esan daiteke, mitologiarekin zerikusia badutela inauteriek.
Eta, egia esan, bertan agertzen zaizkigun pertsonaia batzuk elezaharretatik
ateratakoak dirudite. Sorginak eta akerbeltz, pertsonaia mitologikoak agertzen
zaizkigu inauteri batzuetan, eta azken aldian, zenbait herritako inauterietan
sortzen ari diren pertsonaia berriak mitologiatik jasotakoak dira asko eta asko
(Lamiak, Jentilak, Basajaun ...).
Dena dela, mitologia pertsonaiak nahiz inauteria
pertsonaiak antzinatik datozkigun euskal sinesmenekin batu behar ditugu. Inauteri
ohiturak eta pertsonaiak, hain zuzen ere, hasieran aipatu bezala,
kristautasuna ailegatu aurretik udaberriko ekinozioaren ospakizunekin zerikusia
dute.
Euskal Inauteriak
Inauteriak, inauteak, ihoteak edo haratusteak mundu osoan
zehar neguaren bukaera aldera ospatzen diren jaiak dira. haratuste hitzaren
jatorria "haragi uztea" omen da eta , mendebaldeko euskaraz
erabiltzen da, nahiz eta gaur egun "haragi" eta "utzi"
hitzak euskalki hartan ohikoenak ez izan. Azken izen hau mundu osoan zehar
erabiltzen den carnaval edo carnivalen parekoena da, hauek latinetik baitatoz:
carne (haragi) eta levare (utzi).Hala ere Euskal Herrian inauteri, inauteri,
haratuste eta iyote gehiagotan erabiltzen dira. Inauteri hitzak
"inausi" aditzarekin harremana bide dauka, zuhaitzak inausteko
garaiarekin, alegia.
Euskal Herrian zaratarekin lurra esnatzeko deia zegoela
uste izan da eta horregatik ereite jai batekin harremandun da inauteria
askotan. Horren adibideak ikusi ahal dira Sakanako inauterietan: (Olaztin simaurra
botatzen da gurdi batetik eta Altsasuko momo-txorroek goldea erabiltzen dute
lurra esnatzeko. Ituren eta Zubietan, berriz, joaldunak ateratzen dira, zarata
eginez, erritmo jakin bati jarraiki. Hainbat herritan,pertsonaia doilor jakin
bat egiten da erru kolektiboaren petzero, esaterako, Arabako Porretero izeneko
pertsonaia, zeina epaitu eta putreek jan dezaten errekara botatzen den.
Egun hiri inauterietako osagai nagusiak mozorroa, musika
eta dantza badira ere, inauteri tradizionaletan ekintza-esparru zabalagoa
zegoen: txantxak, zarata sortu, eltzeak puskatu, elkarri ura, zahia, irina eta
beste gauzak bota, puxikaz eta makilez jo, txakur eta katuen buztanei gauzak
lotu, oilarrekin jolastu, etxez etxeko eskeak egin ondoren oturuntzak, iseka
egin, irainak bota, sekretu eta zurrumurruak zabaldu eta abar.
Beste batzuen arabera, udaberriaren hasierarekin lotzen
dituzte, eta, beraz, jai hauek duten kutsu kristaua ondorengo bilakaera bati
zor zaio. Inauterietan izaki mitologiko gaiztoak uxatzen ziren eta zarata
handia ateratzeko baimena zegoen. Kristautasunak jaiak bereganatu eta arestian
aipatu diren jaiaren denbora-mugak jarri bide zituen.Elizak gizartean eragin
handia zuen garaian Garizuman penitentzia eta barau aro gogorra egiten zen. Horregatik,
Garizuman sartu baino lehenagoko aldia alaitasunez eta ohiko giza arauei muzin
eginez ospatzen zen Iñauteri festarekin. Ospakizun honetan kristautasunaren
aurretik zetozen ohituren zantzuak ere badaude.
Gizarte arauak itogarriagoak ziren garaian inauteriak
garrantzi handiago zuten; inauterietan dena libre baitzen, gizarte molde
guztiak bestelakatzen ziren: eskalea zena aberats bilakatzen zen, gizonezkoa
emakume, apeza apezpiku...
Iraultza hau ez zen agintarien gustukoa. Horregatik behin
eta berriro debekatzen saiatzen ziren, edota zigor galantak ezartzen. 1601.
urtean Irunean inauterietan apez batek kardinalarena egiteagatik, gogorki
ordaindu behar izan zuen: bi urtez hiritik erbesteraturik, urte han soldatarik
gabe eta isun bat ordaindu beharra.
Garai batean, Nafarroan batez ere, Garizuma baino
lehenagoko hiru ostegunak ospatu egiten ziren. Lehenbizikoa izakunde, aitakunde
edo gizakunde izena hartzen zuen; bigarren ostegunak emakunde edo andrekunde
eta azkenak orokunde edo orakunde.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina